CMYK a CMY
Przestrzeń barwna CMYK jest obszarem kolorów, jaki możemy uzyskać poprzez wymieszanie w różnym natężeniu barw czterech podstawowych składowych: cyjanu, magenty, yellow i black. Czyli podstawowych farb drukarskich stosowanych w druku techniką offsetową. Cyjan ? jasny nasycony niebieski, magenta ? ostra barwa różu, yellow to kolor żółty w dość jaskrawej postaci i black ? czarny o nie tak dużej intensywności. Jest to zakres barw dość szeroki, pozwalający na dość dobre odwzorowanie większości grafik, również zdjęć. Oczywiście są pewne obszary, które będą na wydruku diametralnie różnić się od tego co wyświetli nam się na komputerze lub będą po prostu potraktowane skrótowo. Podstawową przyczyną tego stanu rzeczy będzie fakt, że monitor świeci ? emituje białe światło, natomiast papier mimo że jest biały ? nie świeci. Choć brzmi to dość trywialnie ? dla całej sprawy z kolorami i przestrzeniami barwnymi jest właśnie kluczem do całego zagadnienia.
Bardziej wymagające obrazy należy drukować z większej ilości kolorów by dokładniej odwzorować szczególnie te obszary kolorystyczne, dla których model barw CMYK jest niewystarczający.
W kolorach farb CMYK występują rozbieżności u różnych producentów, gdyż same kolory nie są ustandaryzowane jakąś konkretną dyrektywą. Stąd w zależności od użytych farb wydruki mogą w różnym stopniu się różnić.
Model CMY jest zasadniczo zbliżony do CMYK i właściwie w efekcie w niektórych pracach można dzięki trzem kolorom otrzymać zupełnie zbliżony efekt ? uzyskując czerń z mieszania trzech podstawowych barw w dużym nasyceniu. Po co więc wprowadzono czwarty kolor? Przede wszystkim dla łatwości technicznej. Aby uzyskać kolor czarny z trzech kolorów cyjanu, magenty i yellow trzeba użyć ich w dużym nasyceniu. Jest to technicznie niewygodne dla drukarza, bo poza zużywaniem dużej ilości farb papier nie zawsze dobrze przyjmuje aż tak duże nasycenie. Mogą nastąpić rozmazania, rozlania, długotrwałe schnięcie druku. Dodany kolor czarny świetnie się sprawdza. Druk jest mniej wymagający w obsłudze i prostszy do zrealizowania. Ponadto w druku offsetowym często drukuje się dużo treści. Słowo pisane jest bardzo często czarną czcionką. Wprowadzenie czwartego koloru o czarnej barwie i użycie opcji jego nadrukowania na resztę elementów grafiki pozwala na uniknięcie wielu trudnych dla poligrafii kwestii. A mianowicie, szczególnie przy małych rozmiarach fontów nie trzeba ich po prostu pasować ze sobą. Nie ma tu już ryzyka przesunięć kolorystycznych. Są one bowiem drukowane jednolitym kolorem. Ponadto te małe litery nie będą aż tak bardzo nasycone kolorystycznie. Mimo że pojawiła się czwarta separacja cały proces druku stał się łatwiejszy i podlega prostszej kontroli.